Hogyan védekezhetsz a Doomscrolling ellen?
Közössségi hálózatok

Hogyan védekezhetsz a Doomscrolling ellen?

 




 

 

Mit jelent a Doomscrolling?

 

Doomscrolling alatt azt értjük, amikor az ember megszállottan vizsgálja a közösségi médiát, a weboldalakat rossz hírek után kutatva. Ez a tevékenység kiváltja a stresszhormonok felszabadulását. Továbbá  befolyásolhatja a mentális, illetve a fizikai egészséget is.

 

Amikor a doomscrolling vagy doomsurfing jelenségébe esünk, akkor megszállottan görgetünk vagy böngészünk a közösségi médiában. Azonban megvalósulhat más oldalakon is. Tessszük ezt annak érdekében, hogy lépést tartsunk a hírekkel. Még abban az esetben is, hogy ha azok a hírek rosszak.

 

A doomscrolling a klímaválsághoz is kapcsolódhat, azonban a COVID-19 járvány alatt igazán elterjedt jelenség volt. A George Floyd történetével kapcsolatos események, az Egyesült Államok Capitoliumának 2021-es megrohamozása és az Ukrajna 2022-es orosz inváziója során a kifejezés rendkívül népszerű lett.




Miért rossz a Doomscrolling?

 

Stephanie J. Wong PhD, klinikai pszichológus szerint a Doomscrolling káros szokás és káros lehet a mentális és a fizikai egészségünkre is. Úgy gondolja, hogy a COVID-19 világjárvány a legtöbb emberben a szorongás és a depresszió túlzott érzését hozta létre.

 

A negatív információk fogyasztása megerősítheti a szorongást és a depressziót és egy ördögi kört hozhat létre. A meglévő vagy kialakuló mentális tüneteket súlyosbíthatja még azoknak az embereknek az esetében is, akik korábban nem volt rossz a mentális egészségi állapota.

A folyamatos rossz hírek fogyasztása katasztrófához vezethet, az ember, a körülötte lévő valós világ negatív aspektusaira fókuszálhat és egyre nehezebb lesz bármilyen pozitívum észlelése. “A telefonunkon való tartózkodásnak van egy addiktív tulajdonsága is, és ez megnehezíti az emberek számára, hogy szüneteltessék vagy befejezzék a negatív viselkedést, például a doomscrollingot, mivel hiperfókuszúvá válnak a tartalomra és magára a görgetésre is.” – nyilatkozta Wong dr.




Hogyan védekezhetsz a Doomscrolling ellen?

 

A Doomscrolling öntudatlan viselkedés ezért a legfontosabb, hogy „kipattintsuk” magunkat belőle. A doomscrolling megtörésének egyik módja lehet a hangos riasztás beállítása. Ezzel korlátozhatjuk a görgetéssel töltött időt.

 

“Fontos megjegyezni, hogy a közösségi oldalakat gondosan úgy tervezték (a világ legragyogóbb és legjobban fizetett emberei), hogy figyelemfelkeltőek legyenek, így úgy érezheti, mintha felfelé ívelő csatát vívna.”

 

“A doomscrollingot, csakúgy, mint más, potenciálisan káros információkeresési és -megosztási gyakorlatokat az interneten, gyakran egyéni felelősségként határozzák meg, de fontos, hogy a közösségi médiát működtető üzleti modell természetes kiáramlásának tekintsük.”

 

Egy másik megoldás lehet, hogy ha játékot adunk hozzá a mobiltelefon kezdőképernyőjéhez és amikor a negatív hírspirálba kerülünk, akkor emlékeztetjük magunkat arra, hogy játszani is lehet és így megmenekülhetünk egy óriási idő veszteség elől. Vagy valósítsd meg ezt, hetente két órában a boldogabb életedért.




Szóljon hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük